Modelling materials (part 1) | Coloured Dust

Monday, June 11, 2012

Modelling materials (part 1)

Warsztat każdego malarza to nie tylko farby, ale wiele innych przydatnych środków chemicznych. W tym artykule, przybliżę Wam kilka produktów, których używam i bez których nie wyobrażam sobie pracy.

Each painter workshop is not only a paints, but many other useful chemicals. In this article, brings you some products that I use, and without which I can not imagine the work.

Acrylic thinner - VALLEJO
Rozcieńczalnik akrylowy - VALLEJO
Rozcieńczalnik farb akrylowych firmy Vallejo (Thinner). Wykorzystywany przeze mnie głównie do rozcieńczania farb w aerografie. Najważniejsza zaleta to dłuższy czas wysychania w porównaniu z wodą. Można stosować go również przy tradycyjnym malowaniu pędzlem, a nie aerografem, do rozrzedzania farb. Produkt ten można kupić w znacznie większych opakowaniach niż te, które pokazuję na zdjęciu co znacznie obniża koszty.

Vallejo's acrylic paints thinner. I used mostly for diluting paint in Airbrush. The most important advantage is the longer drying time compared to the water. You can also use it with a traditional paint technique using brush, not airbrush. This product can be purchased in much larger sizes package than those shown on the picture which greatly reduces costs.






Poniżej zdjęcie nowego rozcieńczalnika Vallejo przeznaczonego głównie do aerografu  w buteleczce o pojemności 60ml.

Below is a photo of the new thinner Vallejo mainly for airbrush in a bottle with a capacity of 60ml.

Airbrush Thinner - VALLEJO


Zmywacz farb akrylowych. Używam taniego i bardzo dobrego zmywacza farb akrylowych polskiego producenta, firmy WAMOD. Środek ten nadaje się idealnie do czyszczenie aerografu, czyszczenia pędzli (przeczytaj mój artykuł How to revitalize the old brushes?) oraz nawet do zmywania farby z figurki. 

Acrylic paint remover. I'm using a cheap and very good acrylic paint remover Polish  manufacturer, WAMOD. This measure is ideal for airbrush cleaning, cleaning brushes (read my article How to revitalize the old brushes?), and even to wash the paint from the figures.

Acrylic paint remover - WAMOD.
Zmywacz farb akrylowych - WAMOD.
Acrylic paint remover - WAMOD.
Zmywacz farb akrylowych - WAMOD.





Cleanser IPA
Cleanser Ipa czyli izopropanol. Środek do czyszczenia optyki, mechaniki precyzyjnej i sprzętu elektronicznego. Uniwersalny preparat do czyszczenia wszelkiego rodzaju elementów optycznych, mechanicznych i elektronicznych. Zawiera alkohol izopropylowy najwyższej czystości. Po odparowaniu nie pozostawia żadnych osadów ani zabarwień. 150ml pojemnik kosztuje około 7PLN (2EURO) i można go kupić w każdym dobrym sklepie z częściami elektronicznymi. White Spirit używa się do utrwalania pigmentów na modelu. Zwykle po nałożeniu pigmentów w ostatniej fazie malowania nanoszę White Spirit aerografem. Powoduje to utrwalenie pigmentów, nie ścierają się one z figurki jeśli często ją używasz np. do grania. Oczywiście środek ten ma wiele innych zastosowań w połączeniu z pigmentami.

Cleanser Ipa or isopropyl alcohol. Cleaner optics, precision mechanics and electronics. Universal cleaner for all types of optical components, mechanical and electronic. It contains high-purity isopropyl alcohol. After evaporation, leaves no residue or colors. 150ml container costs about 8PLN (2EURO) and can be purchased at any reputable dealer of electronic parts. White Spirit is used for the fixation of pigments on the model. Usually, after application of pigments, when painting are putting the final phase, I sprayed White Spirit by means of airbrush. This causes the fixation of pigments, they do not clash with the mini if you use it frequently, eg to play. Of course, this measure has many other uses in combination with the pigments.

Zgodnie z uwagami jednego z czytelników bloga, warto również użyć na końcu fiksatywy do pigmentów np. firmy MIG, która całkowicie utrwali i zabezpieczy naszą pracę.

According to the observations of one of our readers, we also use at the end of fixative to pigments such as MIG's that completely perpetuated and protect our work.




Lakier matowy w spray'u. Wielu malarzy uważa, że pokrycie skończonego modelu lakierem całkowicie zmienia wypracowane kolory i odcienie. Coś w tym jest ale ja jestem również graczem i zawsze zabezpieczam efekt mojej pracy. Zawsze pokrywam skończoną figurkę cienką warstwą matowego lakieru w sprayu, lub nanoszę ją aerografem korzystając z lakieru w dozowniku (np. Vallejo Matte Varnish 70.520). Dodatkowo często ręcznie, pędzlem pokrywam elementy takie jak miecz, klejnoty, lakierem błyszczącym by nadać figurce jak najbardziej bardziej realnego wyglądu. Przetestowałem wiele lakierów matowych w sprayu i aktualnie używam lakieru firmy Vallejo - Matte Varnish 28.531. Jest bardzo wytrzymały i w pełni matowy.

Matt Varnish spray. Many artists believe that the coverage of the finishe model with varnish completely changes the colors and shades. Something in it but I'm also the player and always protect the effect of my work. I'm always covered a finitshed mini with a thin layer of matte spray varnish, or  classic varnish with airbrush (eg Matte Varnish Vallejo 70.520). In addition often, by hand, cover items such as a sword, jewels, with glossy varnish to give the mini to a more realistic appearance. I've tested a lot of matte spray varnish different companies, but currently use Vallejo - Varnish Matte 28.531. It is very durable and completely matt.


Acrylic Matte Varnish - VALLEJO
Akrylowy lakier matowy - VALLEJO

Ważna uwaga odnośnie lakieru Vallejo ale przydatna również przy podobnych produktach innych producentów (np. KRYLON). Lakier przechowuje w pomieszczeniu, w którym jest chłodno. Jeśli lakier jest za zimny to po nałożeniu go nie będzie w pełni matowy. Patent jest prosty, przed malowaniem kładę puszkę na grzejniku (kiedy są włączone :) ) lub można ją zanurzyć w ciepłej wodzie i dobrze potem wymieszać.W ten sposób po "spreyowaniu" uzyskamy idealnie matową powłokę.
UWAGA (z instrukcji) nie podgrzewać powyżej 50 stopni C !

Important note about Vallejo varnish but also suitable for similar products other manufacturers (eg KRYLON). I'm stores paint in the room where it's cold. If the varnish is too cold after application it will not be dull.
A patent is simple, before I put a can of paint on a heater or it can be immersed in warm water and then mix well. In this way, after we had the perfect mat layer. 
NOTE (with instructions) do not heat above 50 degrees Celsius!









Zgodnie z uwagami jednego z czytelników przy używaniu lakieru istotnych jest kilka warunków jego nakładania:
- temperatura puszki taka jak temperatura pomieszczenia (lub tak jak proponuje ja troszkę większa - przetestujcie sami),
- niska wilgotność powietrza,
- odległość 20-30cm przy nanoszeniu warstwy na model,
- bardzo mocne i dokładne wstrząśnięcie puszki.

According to the observations of one of the readers in the use of paint is based on several conditions for its application:
- The temperature of the can, such as room temperature (or as I propose a little bigger - try this yourself)
- Low humidity,
- Distance 20-30cm by depositing layers of the model,
- Very strong and precise shaking the can.





Go to the next article in this series: Modelling materials (part 2)

Have fun painting,
ARBAL


If you like my articles, please follow my profile on Facebook and this blog and leave a comment. 

10 Comments:

  1. Nie zgodziłbym się z jednym - że white spirit faktycznie utrwala pigmenty. Owszem, jest pomocny w ich nakładaniu, ale to nieprawda, że utrwali je raz a dobrze - zwłaszcza w miejscach narażonych na ścieranie. Do tego niezbędna jest fiksatywa do pigmentów. Ja używam MIGowskiej, nanoszonej aerografem albo pędzlem, zależnie od sytuacji. Po czymś takim pigmenty, nawet jeśli mają formę np grud błota, nie schodzą nawet mocno pocierane.

    Co do matowego lakieru - dopisz może jeszcze, że bardzo istotne jest kilka warunków jego nakładania:
    - temperatura puszki taka jak temperatura pomieszczenia
    - niska wilgotność powietrza
    - odległość 20-30cm
    - bardzo mocne i dokładne wstrząśnięcie puszki (ja osobiście lakier wstrząsam 5 minut z zegarkiem w ręku)

    Matowy lakier potrafi zepsuć całą pracę, kiedy się sfrostuje - czyli pokryje model białawym nalotem przypominającym szron - a bardzo o to łatwo, kiedy się powyższych warunków nie spełni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Co do lakieru, robię tak jak napisałem i to się sprawdza czyli - podgrzanie puszki z lakierem i dobre wymieszanie jej. Twoje uwagi są oczywiście bardzo cenne i zapomniałem o nich bo wydało mi się oczywistym zachowanie odległości 20-30 cm przy nakładaniu lakieru (wspominałem o tym przy okazji recenzji podkładów firmy Army Painter).

      2. White Spirit - równeiż się zgadam z Twoimi uwagami :) Utrwala je ale nie na 100%, na pewno ułatwia ich nakładania. W każdym moim tutorialu zawsze podkreślam, że na końcu pokrywam model lakierem matowym, który w mojej opinie działa podobnie jak fiksatywa.

      Dopiszę te uwagi w wolnej chwili, dzieki! :)

      Delete
    2. Z lakierem i pigmentami jest ten problem, że lakier proszki "zjada". Wiele razy mi się to zdarzyło - pracowicie nałożony kurz znikał w 80% po psiknięciu... Po części na pewno aerozol po prostu zdmuchuje pigment, po części też przez swoje właściwości wytłumia kolory. Z dedykowaną fiksatywą tego problemu nie ma, używam jej po prostu po polakierowaniu całości - umiejętnie nałożona nie zostawia śladów na modelu, jest idealnie matowa i niewidoczna po wyschnięciu i nie zakłóca kolorystyki pigmentów.

      Delete
    3. EO, dzięki za uwagi, to co napisałeś wcześniej już umieściłem w tekście, a i przy okazji sam czegoś nowego się dowiedziałem i o to chodzi :)

      Delete
  2. I utterly love Vallejo Thinner Medium. This stuff is great for airbrushing when you need to dilute Citadel Paints. It breaks up the paint better than water without diluting the pigment. It also seems to bond better too. I've alternated between Vallejo Glaze Medium and Thinner Medium and found the Thinner Medium to be better for airbrushing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In my opinion Thinner Medium is ideal for airbrush. Vallejo Glaze Medium I use especially when lightening and layers.

      Delete
  3. Anonymous24/6/12 22:27

    White spiryt to nie to samo co cleanser ipa, white spiryt to odpowiednio dobrana benzyna lakowa dla plastyków do rozcieńczania farb olejnych

    ReplyDelete
  4. hmmm...racja, wikipedia mówi, że:

    White spirit (spirytus mineralny) - otrzymywany z parafiny odpowiednik ciężkiego eteru naftowego.

    Stosowany jest jako tani i jednocześnie bezwonny rozpuszczalnik w przemyśle chemicznym (zwłaszcza farmaceutycznym i przy produkcji leków), oraz jako rozcieńczalnik do farb olejnych i alkidowych.

    Chemicznie jest to mieszanina składająca się z nie mniej niż 75% cyklicznych i liniowych węglowodorów nasyconych zawierających od 7 do 12 atomów węgla w cząsteczce oraz nie więcej niż 25% węglowodorów nienasyconych i aromatycznych zawierających od 7 do 12 atomów węgla.

    Nie starzeje się podczas przechowywania.

    A na wszelkich forach związanych z malowaniem figurek do systemów bitewnych mówią, żę to Cleanser Ipa i stąd czerpałem swoją wiedzę...

    ReplyDelete
  5. Anonymous26/6/12 16:05

    ja nie korzystałem z wikipedi, jednak dowiedziałem się że ze white spirit sprzedawany w sklepach dla plastyków jest to mieszanka terpentyny z benzyną lakową. a Cleanser Ipa to alkohol, poszukaj na cytadeli w tematach spim

    ReplyDelete
  6. Zgodnie z Twoimi anonimowymi uwagami, za które jestem bardzo wdzięczny poprawiłem artykuł. Dziękuję za komentarze.

    ReplyDelete
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...